Ak máte 25 až 50 rokov a pracujete, tak by ste mali vedieť, že rok 2013 bol rokom spájania osobného a pracovného života. V tomto roku prebehlo mnoho zmien, niektoré boli pozitívne iné, naopak, negatívne. No stále tu ostáva otázka, či dokáže hociktorý zamestnanec, muž či žena, skĺbiť pracovný a osobný život.

Život-Práca-Rovnováha“ – heslo pre všetko, čo chcete dosiahnuť, cesta k dokonalosti a k zatiaľ nedosiahnuteľným cieľom! Stotožňuje sa s ním aj Larissa Barber, asistentka profesora psychológie na Northern Illinois University. Ich práca je zameraná hlavne na pracovnú flexibilitu, stres, angažovanosť pracovníkov a syndróm vyhorenia. Rovnováha medzi pracovným a osobným životom je cieľom k uvedomeniu si svojich priorít a potrieb v oboch oblastiach.

Vyzerá to celkom zložito, no stojí to za to!“ hovorí Erica Ravich, kariérna poradkyňa a certifikovaná osobná trénerka. „Z vedeckého, no aj môjho osobného pozorovania, som zistila, že človek potrebuje mať pracovný a osobný život v rovnováhe na to, aby cítil, že žije plnohodnotný život.“ Tu je pár tipov, ako zosúladiť prácu a súkromie bez toho, aby ste stratili hlavu.

Pracujte s rozumom

 

Zosynchronizujte si kalendár

Pridajte udalosti a záväzky z Vášho osobného života do toho istého diára, v akom máte poznačené pracovné povinnosti. Takto nezabudnete nič z Vašich povinností a celý deň budete pracovať efektívnejšie. A nielen to, donútite sa tiež vzdialiť od stola, keď príde čas zábavy.

Rozplánujte si čas

Dostali ste veľkú úlohu? Fajn, napíšte si ju do svojho diáru a ignorujte všetky ostatné povinnosti, hovorí Ravich. „Vytvorte si svoje vlastné hranice, určte si limity a riaďte sa nimi. Sústreďte sa!“ Aj keď máte rozpracovaných viac vecí naraz, stále sa udržujte v pracovnom tempe. Myslite na to, čo musíte urobiť. Pomôže Vám to udržať svoju pozornosť upriamenú na prácu namiesto toho, aby ste si prezerali svoje obľúbené blogy, či vykonávali iné aktivity. „Zistili sme, že ľudia často nepracujú toľko, koľko si myslia. Spôsobujú to hlavne neustále pracovné pauzy, kedy sa sústredia na niečo iné,“ tvrdí Barber. 

Zbavte sa vecí, ktoré Vás vyrušujú

Bzučanie telefónu môže byť veľmi rušivým aspektom pri Vašej práce. Skúste si stíšiť zvonenia a uchovávať svoj mobilný telefón v dostatočnej vzdialenosti. Nebude Vás rušiť a vy sa stanete výkonnejším. Jedným z najnovších zlodejov pozornoti sa stali sociálne siete. Počas práce vážne nepotrebujete vidieť, že Vám niekto komentoval status. To isté platí aj vo Vašom osobnom živote. Nedovoľte technike, aby Vás okrádala o čas s Vašimi najbližšími.

Malé úlohy k veľkým úspechom

Skúste si pridať do Vášho zoznamu veci, ktoré treba vykonať a to aj tie úplne najmenšie úlohy. Keď si na konci dňa prezriete veci, ktoré ste vykonali, budete mať pocit zadosťučinenia a motivuje Vás to k väčším úlohám. Ak dostanete veľkú úlohu, o ktorej si myslíte, že ju nezvládnete, rozoberte si ju na čo najmenšie úkony. Tak uvidíte, čo presne musíte spraviť a dodá Vám to potrebnú motiváciu, pretože veľká úloha je zrazu malá a dokážete sa s ňou ľahko vysporiadať. Psychologické vyšetrenia zistili, že rozoberanie veľkých úloh na menšie znižuje tlak a pomáha prekonať hrôzu z neúspechu.

Buďte Fit

Cvičte a udržujte sa v kondícií!

Cvičenie je hnacou silou, ktorá Vás udržuje sústredených, motivovaných a plných síl. Zdravie a blahobyt idú spolu ruka v ruke. Ak sa o seba budete starať každý deň, ukážete, že k sebe máte úctu a ostatní ju budú mať tiež. Urobte si čas a doprajte si zdravý pohyb. Či už to je hodina alebo len pár minút. Určite Vám to pomôže.

Cvičte v dopoludňajších hodinách

Cvičenie Vám dodáva energiu a napĺňa Vás endorfínmi. Preto je dôležité cvičiť hlavne dopoludnia, aby ste pred prácou získali pozitívnu náladu a energiu na plnenie Vašich pracovných úloh. Ak pracujete od deviatej do piatej poobede, ranné cvičenie Vám zabezpečí, že nedostanete príval energie pred spaním.

Vyťažte z cvičenia čo najviac

Na cvičenie potrebujete vážne len 30 minút denne, no len vtedy, ak naplno využijete každú z nich. Vykonávajte celotelové cvičenie, zapojte každý sval, vyhnite sa monotónnosti a stereotypom.

Chráňte svoj osobný čas

Ujasnite si svoje ciele

Barber prirovnáva rovnováhu medzi prácou a súkromím k finančnému manažmentu. Rovnako ako je to pri peniazoch, aj s časom je to podobné, a teda pre obe platí obmedzenie. Využívajte ich preto s rozumom. „Ujasnite si svoje ciele, prehodnoťte svoje priority, zistite, čo je pre Vás najdôležitejšie a podľa toho si vytvorte časový harmonogram. Držte sa tohto harmonogramu,“ hovorí Barber. Je veľmi dôležité, aby ste pochopili, ako jednotlivé veci, ktoré počas dňa vykonávate prispievajú k Vašej spokojnosti, alebo Vás len zbytočne okrádajú o čas. Ak si to uvedomíte, môže Vás to motivovať k významným zmenám vo Vašom živote.

Spracujte Vaše očakávania

Aj keď máte vypnutý notebook, odložili ste svoj smartphone a zbavili ste sa všetkých vecí, ktoré Vás vyrušujú, môžete doslova cítiť, ako sa hromadia maily vo Vašej schránke, alebo ako Vám na display naskakujú smsky či neprijaté hovory. Porozprávajte sa s Vašimi kolegami a s rodinou o tom, kedy Vás môžu kontaktovať, a kedy nevyhnutne potrebujete pokoj, aby ste sa mohli pokojne venovať práci.

Naučte sa odmietnuť

Pre rovnováhu práce a osobného života je niekedy potrebné povedať „nie“. Naučte sa to. Jasne si vymedzte svoje hranice a ubezpečte sa, že ostatní o nich vedia. Niekedy dostanete príležitosť, ktorá jednoducho nezapadá do Vašich plánov. Prehodnoťte ju, no ak je nevýhodná, odmietnite ju. Nemusíte vždy hovoriť „áno“ len preto, že sa to od Vás očakáva.

Zabezpečte si dostatok spánku

 

Pripravte sa na deň dopredu

Predtým než opustíte pracovisko, uistite sa, že máte všetko, čo potrebujete. Pripravte si veci na ďalší deň. To isté robte aj doma. Nachystajte si obed, dokumenty na stretnutie, tašku do fitka. Poriadok a organizácia Vám pomôže dostať sa z domu skôr. Tiež Vám pomôže relaxovať pred spaním.

Pripravte sa do postele

Predom si zabezpečte 7-8 hodinový spánok. Ak si neviete ustrážiť čas, nastavte si pripomienku tak, aby ste sa vyspali minimálne 7 hodín. Ak neviete zaspať, skúste jogu, meditačné cvičenia a čítanie. Zvyknite si na istú rutinu pred spaním a uvidíte, že po jej vykonaní sa Vám bude zaspávať oveľa ľahšie.

Zdroj: news.health.com

Foto: news.health.com, entrepreneur.com, smartkpis.com, postsfromthepath.com, simplysleeping.com